KÖPA EGENDOM I TURKISKA REPUBLIKEN NORD CYPERN (TRNC)
Att köpa fastigheter i TRNC kan vara komplicerat för dem som inte är bekanta med lag och rättspraxis.


VAD FÖR TYP AV TITEL HAR FASTIGHETEN ?
Efter delningen av ön 1974 har norra Cypern utvecklat egna regler och regler och ett annat rättssystem har bildats av turkcyprioterna i samband med transportförfaranden. Det första och främsta problemet som bör klargöras är de olika typer av t som finns i TRNC idag. De olika avtalsdokumenten är följande:

1. a) turkcypriotiska eller andra utländska ägare före 1974: denna typ av titelfärdigheter anses vara helt säkra
2. b) Grekisk-cypriotiska ägare före 1974: TRNC Freehold kallas även Esdeger eller Exchange Land. Detta är landet som gavs till turkcyprioter av TRNC-regeringen i utbyte mot mark som de förlorade i södra sidan när ön var uppdelad. Baserat på 1983 TRNC-konstitutioner, korrigeras alla gärningar och betecknas som TRNC-handlingar och är fritt överlåtbara till utlänningar.
3. c) Tahsis (TMD): Den var ursprungligen ägd av en grekcypriotisk till 1974. Tahsis titelhandlingar utfärdades av TRNC Nord-Cyperns regering efter 1974 till en turkcypriotisk flykting eller till en turkisk fastlandsbyggare.
4. d) Fastighetsägda fastigheter ägda av TRNC-regeringen som kommer att bevilja långsiktiga leasingavtal om 49 år.
SKATTER I FÖRBINDELSE MED KÖP AV FASTIGHET.
Det finns fyra huvudsakliga skatter som är inblandade i fastighetsförsäljning och inköpstransaktion, dessa skatter är:
Kapitalvinstskatt
Kapitalvinstskatt (Stopaj) som betalas till skattemyndigheten betalas vanligtvis av Leverantören, även om detta alltid kan varieras av parterna med en uttrycklig klausul i försäljningsavtalet.
Skatteverket kräver att en kopia av försäljningsavtalet presenteras före överlåtelse av titel. Det beräknar då kapitalvinstskatten baserat på värdet av fastigheten och är för närvarande 4%.
MOMS
Skatteverket kräver att en kopia av försäljningsavtalet som presenteras före överlåtelse av titel. Det beräknar sedan mervärdesskatt baserat på fastighetens kontraktsvärde och är för närvarande 5%.
Betalningen av moms beror på huruvida transaktionen är momsbelagd eller inte.
Detta beror på om Leverantören (den person som har titeln till fastigheten inte bara avtalsenlig äganderätt eller innehav av egendomen) anses av skattemyndigheten vara en "professionell leverantör" (dvs. om transaktionen är av kommersiell karaktär eller för vinst). Om säljaren anses vara en professionell leverantör kommer transaktionen inte att bli föremål för moms.

Överföringsavgift
Överföringsavgifter som betalas till fastighetsbyrån strax innan överlåtelse äger rum betalas vanligtvis av köparen och har för närvarande minskats från 6% till 3% av fastighetsvärdet.
Marknadsregistret kommer att se försäljningsavtalet före överlåtelse av titel för att bedöma värdet av egendom och beräkna överföringsavgiften på grundval av det bedömda värdet.

Stämpelskatt
Frimärksavgift som betalas till skattemyndigheten och beräknas på fastighetens kontraktsvärde. Vanligtvis betalas stämpeldrift av köparen, även om detta alltid kan varieras av parterna med en uttrycklig klausul i försäljningsavtalet.
Alla försäljningsavtal måste vara registrerade på distriktskansliet inom 21 dagar efter det att de har undertecknats och det är nu obligatoriskt för stämpeldelen att betala med 0,5% innan registrering kan ske.

Hur kan en Advokat hjälpa till?
Vid det första mötet med Advokaten kommer han att få uppgifter om den egendom du har valt att köpa och titta på eventuella informella avtal som du har gjort med försäljaren angående köpeskillingen, betalningsplanen och eventuella föremål som ingår i försäljningen. Han kommer att förklara det förfarande som du måste följa, inklusive de skatter och avgifter du behöver betala och kan vara involverad i utredningar för din räkning för att säkerställa att transaktionerna utförs på ett säkert och effektivt sätt. Detta stadium kan också innebära att du tar en fullmakt från dig för att försäkra dig om att Advokaten kan agera för din räkning för att underteckna dokument om du är borta från norra Cypern under långa perioder.
Som en följd av den senaste lagstiftningen kommer en advokat också att kräva att du fastställer din identitet innan du utför arbete för dina räkning. Identifieringsdokument som krävs är följande:
• Fullt pass / full körkort
• senaste kontoutdrag / nyckeltal (högst 3 månader gammal)
Observera också att ytterligare dokumentation kan krävas i enlighet med gällande penningtvättförordningar.

De allmänna principerna för advokatbyråer är följande:
1. a) Advokaten kommer att göra en register för landregistrering hos den relevanta kansliet för att bekräfta att säljaren är den registrerade ägaren till fast egendom, att egendomen är fri från några avgifter, avgifter eller belopp. Han kommer att analysera dokumenten och kontrollera att relevanta bygglov, byggtillstånd och godkännanden har erhållits.

2. b) För att skydda dina rättigheter och intressen, kommer Advokaten att förbereda ett försäljningsavtal som är skräddarsydd för dina specifika krav och identifiera försäljningsuppgifter, slutdatum, betalningsplan och eventuella inventarier, ansvar för båda parter och vanliga sanktioner och ersättningsklausuler. Kontraktet kommer att ges till dig och försäljaren för granskning och om båda parter är nöjda med innehållet kommer kontraktet att undertecknas.

3. c) När Advokaten är nöjd med resultatet av sökandet och kontraktet har tecknats och bytts, fortsätter han att registrera affärsavtalet på distriktsregistret. Det är obligatoriskt för registrering av allt köpavtal för inköp av fast egendom på distriktsregistret inom 21 dagar efter det att kontraktet har undertecknats och att stämpelskatten betalas till 0,5% av fastighetsvärdet före registrering kan ske. Registrering av kontraktet säkerställer att du är skyddad från den egendom som säljs eller överförs till en tredje del och från eventuella efterföljande påföljder placeras på egendomen.

4. d) Enligt TRNCs lagar är icke-TRNC-medborgare berättigade att ta titeln till endast en egendom vid en tidpunkt upp till maximalt område på 5 donum per hushåll, förutsatt att fastigheten endast består av en bostad och fastigheten är klar vid överlåtelse (om inte du bildar ett företag eller utgör ett förtroende för en lokal person). Den turkiska republikens norra Cypern (TRNC) Fastighetsförvärv och Long Term Lease (Aliens) Law (52-2008) kräver att alla icke-TRNC-medborgare måste få tillstånd att köpa från TRNC-ministerrådet innan titeln till fastigheten kan registreras i deras namn. Solicitor kommer att göra ansökan om ett inköpsbevis på dina vägnar och följa upp ansökan tills detsamma är klart.

5. e) Ministerrådet kommer att utföra relevanta sökningar, bland annat sökningar på land, militära sökningar och invandringsmyndigheter. Ministerrådet måste också vara nöjd med att du är av god karaktär och inte har kriminalregister. Under förutsättning att dessa är tillfredsställande tillstånd att köpa kommer att beviljas. Solicitor kommer att meddela dig när ditt tillstånd har beviljats ​​och han kommer att fylla i nödvändiga värderingsformulär för fastighetsregistrering. Skatterna som betalas vid slutförandet kommer att betalas och Solicitor kommer då att inleda överlåtelsen av titelhandlingarna till ditt namn.
Att få tillstånd att köpa är ett långvarigt förfarande och kan ta upp till två år eller längre men det betyder inte att du inte kommer att kunna ta in din nya egendom när kontraktet har utbyts.

KÖP EN EGENDOM I TRNC-VANLIGA FRÅGORNA
Jag är inte medborgare i TRNC, men jag vill köpa två fastigheter i TRNC. Hur kan jag göra detta?
Du kan underteckna försäljningskontraktet för de två fastigheterna i ditt namn; men du kan bara ansöka om köpstillstånd för och ta titeln till en egendom. Därför måste du hitta en nominat (den här personen ska vara en vän eller släkting eller någon du känner och litar på) att ta en titel till egendomen och hålla fastigheten på förtroende för dig eller du måste skapa ett TRNC-företag . Fråga din advokat för mer detaljerad rådgivning om förtroende och företag.

Kan min make och jag köpa en egendom var?
Nej. Man och fru räknas som ett hushåll och de nuvarande fastighetsrestriktionerna är en fastighet per hushåll.
Hur lång tid tar köpet tillståndsprocessen och vad innebär det?
Denna process kan ta lite tid - nuvarande uppskattningar är cirka två år. Processen innebär att sökningar tas från landregistret, invandringen och militären. För att ansöka om tillstånd att köpa måste du begära en rapportering om brottsregisteret från ditt land.

Behöver jag vänta på mitt inköps tillstånd innan jag kan flytta in i min egendom?
Nej. När din egendom är färdig kommer du att kunna ta del av din egendom och flytta in. När kontrakten byts ut mellan partierna och registrerade i fastighetsregistret, kommer du då att erhålla förmå  och avtalsrättigheter för fastigheten. Registrering av kontraktet garanterar att du är skyddad från egendom som säljs eller överförs till en tredje del och från eventuella efterföljande påföljder som finns för egendomen.

Kan jag sälja min egendom innan jag får mitt köp tillstånd?
Det beror på villkoren för din kontraktsförsäljning. Din advokat kommer alltid att försöka förhandla med säljaren för att införa en klausul som gör att du kan sälja fastigheten innan du tar titeln. Advokaten förbereder helt enkelt ett kontrakt som ska undertecknas mellan dig, säljaren och de nya köparna som tilldelar alla dina rättigheter och skyldigheter enligt kontraktet till den nya köparen.

Vilka skatter betalas vid köp och när ska dessa betalas?
Skatter, förutom stämpelskatt som betalas 21 dagar efter avtalets slut, betalas vanligen vid transaktionens slut efter det att inköpsbeviset har beviljats ​​och titelhandlingarna överförs till ditt namn. Vissa leverantörer kräver emellertid mervärdesskatt som betalas till försäljningspriset vid leveransdagen av fastigheten.
 
Skattesatser enligt följande:
• Överföringsavgift för landregistrering-3%
• VAT-5%
• Stämpeldrift-0,5%

RESIDENCE I TURKISKA REPUBLIKEN NORRA CYPRUS
Eftersom EU: s lagar och förordningar inte tillämpas i TRNC; EU-medborgare måste fortfarande följa uppehållsförfarandet på samma sätt som andra medborgare. Det finns ingen automatisk rätt att bo och arbeta i TRNC för EU-medborgare.

Närhelst en person kommer in i TRNC, stämplas passet i hamnen i ingången och detta berättigar den personen att stanna kvar i TRNC under den tidsperiod som anges på turistvisumet (vanligtvis tre månader) utan att arbeta. Vid utgången av denna period måste den personen lämna TRNC eller möta tuffa böter för att överträffa Turkiet och därigenom få ytterligare turistvisum. För de personer som önskar stanna i TRNC under längre tid än perioden för turistvisum,  måste uppehållstillstånd erhållas. För att uppnå detta är den första porten den lokala polisens invandringsavdelning. Du kommer att behöva förse polisen med följande dokument:
• Passera original och kopia
• Om du har titel på egendom i ditt namn, titelhandlingarna (original) och fotokopior. Om du har köpt en fastighet enligt avtalet om försäljning, har du ännu inte fått titel till egendomen, försäljningsavtalet (original) och fotokopia. Om du bor i hyrd bostad är hyresavtalet i(original) och fotokopia.
• Ett brev från din lokala bychef (Muhtar som de är kända på turkiska) för att säga att du bor i hans by. Detta brev heter Ikametgah Belgesi på turkiska. Du kan vanligtvis hitta din Muhtar i centrum av byn där du bor nära den lokala kommunen (belediye i turkiska) byggnaden eller postkontoret.
• Bankdokument som visar att du har ett TRNC-bankkonto som har tillräckliga medel eller en regelbunden inkomst för att du ska kunna stödja dig själv i TRNC utan att arbeta.
• 2 passfoton
• 6 TL-frimärken (Damga Pulu på turkiska) (det önskade antalet ändras ständigt, så du bör välja ett urval av frimärken om du behöver ytterligare frimärken).

Polisen kommer då att hänvisa dig till Lefkosa State Hospital, eller nu finns det vissa kliniker som är licensierade att utföra detta arbete, för ett hälsotest. Testet ska kontrollera för smittsamma sjukdomar som HIV, hepatit och TB. När du har haft hälsotestet kommer du att samla in resultat och ta dem oöppnade till invandringskontoret i Lefkosa för att vistelsen ska kunna stämplas i ditt pass. Invandringskontoret heter Muhaceret Dairesi på turkiska.

Det är viktigt att notera att uppehållstillståndet bara ger dig rätt att bo i TRNC. Det ger dig inte rätt att arbeta eller att skapa ett företag i TRNC. För att göra dessa saker behöver du antingen ett arbetstillstånd eller ett tillstånd att starta ett företag. Uppehållstillståndet gäller i en period av 1 år. Det måste förnyas varje år genom att följa samma förfarande (förutom sjukhuskontrollen).

Observera att barn under 18 år inte behöver uppehållstillstånd. Detta gäller endast för vuxna. Därför behöver familjer som flyttar till TRNC bara ansöka om bostad för de vuxna familjemedlemmarna. Icke-medborgare som föder ett barn i TRNC måste anmäla detta till sin ambassaden eller konsulatet i sitt ursprungsland för barnets födelse och när detta har gjorts och ett brev till denna verkställighet har erhållits från ambassad eller konsulat, måste de ansöka på distriktskontoret (Kaymakamlik på turkiska) i det område där de bor för att registrera barnets födelse.
Att bli medborgare i TRNC är mer komplex. Medborgarskap beviljas alla personer vars mamma eller pappa är en turkcypriotisk eller till de som är gift med en turkcypriotisk person. För närvarande finns det en ny lag i parlamentet för att tillåta utländska medborgare att bli medborgare i TRNC efter 10 års vistelse i TRNC.